torsdag 21 april 2011

Podcasting tar tid!

Nu har jag färdigställt min första pdcast i bara ljudformat. Det borde inte ta så lång tid om man har manus och har färdighämtade melodislingor från passande fri-ställen.. Det hade inte jag, så det tog rejält med tid.
Roligt att sitta och dra ljud hit och dit, stycka sitt tal, radera öööhhh:anden och salivklick, reglera amplitud på musik och lägga ord på musik. Precis lite radiokänsla. Sommarpratare mini på nåt sätt.
Kul iallafall var det.
Mitt första slut var väldigt bittert så jag gjorde ett nytt idag med livet utanför IKT på 2 minuter. En rolig uppgift att göra, tyvärr rätt ointressant för resten av Sverige.
Nyttan i skolan är uppenbar tycker jag. Radio - musik - läsning program, kanske en sorts ljudwiki med förklaringar och presentationer av fenomen, begrepp och personer. En rolig och spännande redovisningsform som kräver att materialet blir bearbetat innan det är klart. Man kan säkert sina grejer efter att ha poddat dom.

Audacity är hyggligt överkomligt i inlärningsnivå, inte för hög tröskel för basgrejerna, men jag blir lite trött på att inte ha mer flytande cursorplacering. Den ligger ju fast där man klickat ned den, inte där man stoppar vid lyssning... Det gjorde att jag får scrolla en del fram o tillbaks men det tar ju bara tid. Det är inte svårt..

Jag ser mer nytta med screencasting för kurser i hur man utför något. Ex då hur man gör fotnot i Word eller liknande. Hur man gör labbar i NO. Hur man knyter en slips. Hur man gör en hemsida i Google. Vad som helst. Här finns ju mycket som andra gjort. Kanske egentligen allt. De skall jag hitta. Länktips, någon?

Hoppas på att använda mer poddar i undervisningen. Har i dagsläget gjort några datapoddar (typ screencasts) och en labpod (Trommers prov). Ingen publicerad ljudpod än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar