torsdag 28 april 2011

Interaktivitet

På vår skola har vi valt att köpa 4 st Cleverboard till att börja med. De skall utvärderas (för två år sen) men detta är inte riktigt gjort än. Detta har återigen blivit dyra inköp som pedagogerna inte använder pga några små problem som är lätt att lösa om man är lösningsbenägen, men de som har dessa tavlor har inte visat den sidan och vår IT-kille har inte heller ägnat sig åt det.
Tragiskt.
Iden med det interaktiva är väldigt bra, att man kan sspara sina anteckningar och dela med sig av dom är en mycket bra funktion. De olika verktygen må vara bra, men just det att dela med sig är det som jag mest har eftertraktat.
Vi som jobbar på högre stadier har ingen Cleverboard, men det är snart dags att framföra att i skall flytta ce inköpta till en miljö där de gör mer nytta, alltså används.
Detta, med en utbildning som hjälper teknikrädda fram till produkten och in i möjligheterna, är väl vad som saknats. De som har tavlan blev mycket inspirerade i England på ett studiebesök och tjatade att få en, de fick en, och den står... Två används mest till projektorskärm, men då finns det billigare alternativ.
Programvara till Cleverboard heter Lynx, och trots upprepade löften från säljaren så har vi inte fått någon version som fungerar felfritt till oss, och jag har inte hittat någon på nätet som inte kräver lösenord, något vi inte har eftersom vi fått med programmen till tavlan. Vi jobbar med MacBook, och mac har inte varot prioriterat i programvarubranschen på Cleverboard. Men det finns mycket programvara som funkar med interaktiva tavlor, och vi borde söka annan än Lynx till Cleverboarden..
Om mina klasser skall ha något liknand så blir det antingen en interaktiv projektor med samma funktioner eller en eBeam som jag såg första gången nu på kursen. Det verkade fiffigt och enkelt installationsmässigt när man har allt det andra. Mailade just chefen om denna apparat!
Kanske något för oss.
Ser funktioner i NO och matte direkt. Det är ju också mina ämnen. Sjuka kan inte skylla på något längre efter detta. Jag lägger ut lektionerna på klassens hemsida varje kväll.

Ett strävansmål.

Någon som använder interaktiviteten aktivt i ma/NO med äldre elever, typ 7 - 9?

3 kommentarer:

  1. jag är inte mycket för det där med projektor, den tycker jag man skall använda till att bara visa saker med. En interaktiv tavla för mig skall vara belyst som en datorskärm är inifrån. Projektorn tycker jag man skall använda för att förstora upp saker med. Jag vill inte vara belyst hela tiden. Har du tänkt på att dina förklaringar inte finns med, alltså det du säger utan det blir bara stumma anteckningar...

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar med matte på komvux och vi har Smartboard, vilket jag tycker gett undervisningen ett stort lyft. Men precis som du skrev, Stefan, det är svårt att få med alla lärare, det gäller att alla får tid att jobba med tavlorna.
    Att spara ner anteckningarna är bra och det behöver ju inte bara bli stumma anteckningar, det går lätt att spela in viktiga moment om man vill. Och jag brukar rensa lite i anteckningarna och lägga till kommentarer innan jag lägger lektionen.
    En stor fördel är att från samma plats ha tillgång till dator, skrivtavla, och internet, och så finns det utmärkta verktyg och bilder och interaktiva övningar i programvaran Notebook. det gör lektionerna mycket mer omväxlande än förut!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Notebook. Skall kolla det!

    SvaraRadera