tisdag 26 april 2011

Bildas kommunikationsverktyg.

Har nu skapat ett diskussionsforum om en menlöshet i kursen LC100N Digital kompetens för det 21 århundradet.

Jag la till de stackare som för tillfället var inloggade och provade mig runt.
Provade de olika kom

munikationsforumen och tycker väl att denna form skulle vara utmärkt för ex en klass som plats för lärande i just mitt ä,mne.
Ungefär som en hemsida med allt klart innan. Men enligt en annan mall än den man själv kanske hade valt.
Funktion före design. Som ofta med denna sorts plattformar.
Designen är funktionell och det är bra på så vis att man får exakt det som man valt. Inga störande objekt, färger eller annat som fångar blicken.

I projektgrupperna som man skapar och som skulle motsvara min klass så finns en del funktioner:

Jag är allmänt av den inställningen att manin te skall begränsa något, utan ha tillgång till allt så används det som är nödvändigt. Onödiga funktioner blir vilande hos användarna.
Gillar att det finns en chatkanal så alla kan chatta om man skulle råka vara inne samtidigt. Kan hjälpa gemensamt lärande. Eller bara lite socialt tjöt...
Frågan är kanske om man skall begränsa adminfunktionen så att inte alla kan skapa allt överallt.
Vet inte hur det fungerar i default?
Kan man begränsa till enbart läsrättigheter, eller snarare till läs och svara-rättigheter? Så att medlemmarna inte kan skapa egna grejer på varje plats.

Att göra lista och kalender känns grundläggande. Det saknar jag i vår LMS (Schoolsoft) på min skola. Där saknas mycket mer... Exempelvis chatfunktionen och anslagstavla. Men där finns andra funktioner som täcker upp dessa ungefär men mer omständigt.
Detta verktyg var enkelt och åskådligt.

Tyvärr har vi inte tillgång till PingPong. Det hade lätt varit en del i min personliga lärplattform annars, kommunikationsdelen.
Hade varit bra då allt är samlat. Blandar man Skype eller MSN och Scrumblr så blir det snyggare men man får länka runt lite mellan olika ställen. Om nu det gör nåt?
Det märker man väl inte som slutanvändare när platsen väl är gjord klar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar