lördag 5 februari 2011

Wikipedia. Nåt för mig?

Wikipedia. Att skapa en plats där klassen förklarar nyckelbegrepp och lägger in diverse små egna filmer, det är en grej jag och en kollega har pratat om i tre år nu. Han hade varit i England och fått inspiration till både Wikipedia, blogg och användning av interaktiva tavlor.
Interaktiva tavlor har vi nu fyra stycken (cleverboards) som tyvärr inte används som dom skall riktigt... Blogg till elever och föräldrar har jag skapat för min klass och det som är kvar är att skapa just en egen Wikipedia.. Detta trr jag är klart genomförbart eftersom eleverna är rätt bekanta med den stora Wikipedia ,som är en ständig källa i deras faktasökningar. Att säga att det inte är säkert att det son står stämmer funkar inte riktigt längre, den har växt sig så stor och etablerad oc är så pass granskad att felaktigheter fort försvinner på de delar som skolan söker efter.
En egen skulle sitta fint och kunna visas upp för föräldrarna med stolthet av eleverna, som säkert skulle vilja bidra!
Det finns ett internt nät på jobbet som inte används, en inbyggd Mac-serverfunktion. Här hade man kunnat placera vår Wikipedia till att börja med. jag vill nog låsa wikin innan de blir stor för att låta eleverna ha den som sin. kanske lägga offentligt men låst för redigering om man inte har skolans lösen. 
Hur har ni som har egna wikis löst det hos er?

En tema-Wikipedia kanske? Nyckelorden förklarade av eleverna, mp3-förklaringar för poddar eller små förklarande filmer intill textförklaringarna. Det skulle kännas väldigt bra. Känns som en blandning av blog och wiki, e
En wikipodblog funktion. En sån vill jag göra, en Wikipodblog!
Har ni några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar