lördag 19 februari 2011

Twittrande för att...

Har sen en tid tillbaka konton på både twitter (skriver ibland) , Buzz (googles variant), myspace (använder mycket sällan) , Noni (nätverket Dela, pedagognätverk, använder då o då). Facebook också såklart. Plus blogg o hemsida för min klass och denna kurs.
Mycket blir det. Ett tips är att samla alla era soc. mediakonton under ett paraply så att du slipper byta sajt hela tiden och eventuellt logga in dig till muskelkramper.
Jag använder chum.ly som är en ung samlande sajt för twitter, Facebook, Bloggert och Wordpress. Kankse Buzz också är med, minns inte på rak arm. Jag har länkat samman Buzz och twitter så att ett meddelande visas på båda. Tänkte att Twitter skulle pass g m ed demig bra då jag tilltalas av iden med skriva små inlägg om saker som dyker upp. Har länge tänkt på det sättet, typ detta borde jag få sagt till någon. Nunär mediet finns så känner jag mest... Öööhhh, vad skall jag med detta till? En irriterande känsla som inte övergivit mig. Jag twittrar inte ofta och tog en paus i somras då jag inte såg något som helst behov av att skriva små inlägg till några få som eventuellt läser. Statusuppdateringen och allt runt om denna på Facebook täcker hela detta behov med råge. Kanske skulle det fungera bättre, mindre kaka på kaka, om jag hade olika följare på FB och Twitter förstås, men det har jag i ärlighetens namn inte.
Om Twitter skulle användas som ex ett lärarkonto gentemot elever och föräldrar i klassen så hade jag haft större nytta av funktionen, som i sig är bra. Där har vi idag en Läroplattform som heter Schoolsoft som sköter den delen också. Eftersom jag ändå har en föga läst blogg till mina elever o föräldrar plus denna LMS som de måste logga in på för att se skolrelaterade skaer så blir det ännu en sak för dem med ett twitterflöde..
Jag skulle gilla att styra oml deras vanor så de RSSade min lärartwitter där snabba upplysningar kunde flöda med kommentarer och retweets men i dagslägt så är det inte aktuellt. Schoolsoft är beordrat att användas från ledande håll, men om man kan koppla samman detta och sociala medier så skulle jag genast skaffa ett lärartwitter också.
Hur använder ni twitter i skolan?
kanske som små veckobrev-liknande textmeddelanden?
Finns massor av nytta med soc media i skolan, men jag släpp inte in elever och föräldrar i min privata FB tillexempel, där vill jag skilja jobb-Stefan och privat-Stefan. Kanske skall jag ordna en jobb-Stefan FBprofil och se om jag får fart på konversationen. Ständigt pågående föräldralöse blir det ju om alla föräldrar är med, de flesta har väl FB idag gissar jag av mina.
Till detta också elever som också får vara med på "föräldramötet".

Enda gruset i detta maskineri är tidsaspekten jobb- ickejobb, där det blir svårt att vara avtalsmässig med ständig uppkoppling på FB även hemifrån. kanske man kunde få FBtid på jobbet då istället för telefontid? Bara mailande tar en massa tid idag då organisationen är uppbyggd kring andra tankar än de som de sociala medierna för med sig.
Det vore modernt och trevligt att ex Skypa med varann om det verkar nödvändigt på arbetstid.
Haridag en elev med mig på Skype. Det är 4% av klassen...
Oändliga möjligheter. Men det krävs att fler är web 2.0 intresserade i klassen med omgivning.

4 kommentarer:

  1. Hej! Vad har du för användarnamn på Twitter?

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om det där med twitter, finns det ett behov? Jag ser det inte alls. Små korta meddelande och man förstår inte sammanhanget alls?
    Din adress vore kul att ha och se när du väl twittrar, om jag nu kollar.

    SvaraRadera
  3. Jag hade länge samma uppfattning som dig Martin men har nu ändrat mig. Nischar man det hela så att man skapar sin twitteridentitet och nätverk kring ett visst intresse man har, så blir det ändå ett sammanhang och källa till snabb information och snabba svar på frågor.
    Det som jag kan tycka är lite jobbigt är att det verkar finnas en oskrivna vettochettikettregler att man ska retweeta och tacka för retweet för att hålla sig väl med människor i nätverket, påminner om jobbiga mingelcocktailpartyn:)

    SvaraRadera
  4. Glömde mitt twitternamn som ju är @steffot om du vill följa.
    Det är ju bara strunt där, men ändå. Som en träning kanske

    SvaraRadera