lördag 1 januari 2011

iPad för konsumtion, men produktion då?

Nu har jag provat iPad ett tag över jullovet för att se om det är något som alternativ för skolan istället för en-en, alltså varsin laptop.
Vi har mac på skolan och paddan skulle vara ca halva priset jmfrt med macBooken
iPad är bra när det gäller att konsumera information och kolla på bilder och nätet och liknande . Detta har vi nytta av i skolan, men i skolan produceras ju en hel del också. Det skrivs och görs presentationer och sådant, och detta finns inte naturligt på paddan. Man kan köpa appar för att göra detta , keynote och Pages ex men innan jag gör det vill jag ha skolan att betala dessa. Det är ju trots allt skolans maskin jag lånar. Kollade Apples sajt om iPaden och där ser dessa appar lovande ut. troligtvis behöver vi som jag trodde innan också tangentbord för att underlätta skrivandet på plats i skolan. Skriver detta på det virtuella skrivbordet och det blir många fel på vägen när jag glider runt på skrivbordet. kanske är det en vanesak.
Google har förstås sina molnprogram, docs och liknande, men alla elever är inte med på Google tåget. i min klass är det typ fem-sex som har gmail. De har aldrig använt docs innan, men där får jag hjälpa alla komma igång.

I hemmet känns paddan som ett schysst alternativ, en tunn lättflyttad pryl som har allt man vill se på, kalender, FB, musik och film på minne o web. Rätt bra batteritid också. Gör en smartphone lite överflödig eftersom allt har en bättre storlek på allt man gör. Exempelvis skrivandet är trots allt mycket bättre på paddan. För stor för fickan, men perfekt i väskan. med ett sånt skydd runtom såklart som hjälper att ställa upp den som man behöver.

Jag får avvakta lite med omdöme för skolarbete. Som lärare tror jag ännu på macbooken som vårt alternativ för lärarkåren. Vi producerar en hel del ju. Planeringar och dokument till eleverna och lite sånt skrivande. Kan med fördel läsas på en padda, men skapas bäst på en dator tror jag .

       
http://chum.ly/n/57944f

2 kommentarer:

  1. hej, kolla denna länk:
    http://edudemic.com/2010/12/the-ultimate-guide-to-using-ipads-in-the-classroom/

    SvaraRadera