fredag 14 januari 2011

Hur och varför dator i undervisningen?

Sitter och lunchar i London där jag hälsar på BETT-mässan med omkringvarande seminarier och annat nyttigt IKT mässigt.
Mässan i sig är bara en mässa, men jätteformat jmfrt med ex biennaler eller skolmässor i Sverige. Jag blev helt mätt på den efter en dags strövande bland montrarna, där de flesta handlade om Smartboardlösningar med varianter. Andra var engelska paketlösningar för skolan, olika digitala attiraljer för undervisning och liknande. Lite kul, lite intressant ibland, men väldigt mycket. Hittade ingen WOWkänsla-monter för min skola.

Besökte en skola som heter Bowerys i onsdags, ett mycket inspirerande besök.
En primaryschool (upp till 6an ungefär) som använder pods, pads och laptops för att jobba kreativt och inkluderande för alla sorts barn. Fungerar väldigt bra för den skolan.
Detta med kreativt lärande, att utgå från en kreativ, skapande vinkling har varit överlag ett litet tema på de besök och seminarier jag besökt. Detta väcker elevernas intresse och den skapande miljön ger alla chans att lära och fundera och vara med aktivt. dessutom får man en produkt som man kan visa upp offentligt och då skärper man sig, tror jag.

Var precis en föreläsning med Tim Rylands, en omskriven lärare som jobbar med kreativa miljöer, ofta tagna från spelmiljöer. Berättande, skapande, spännande miljöer som kan skapas med diverse appar för iPad o iPhone, och sedan gör man filmen i iMovie eller liknande.
Se hans blogg: www.timrylands.com/blog där det finns matnyttiga tips på appar och tllvägagångssätt för kreativt arbete med digitala verktyg. Han föreläser mycket, men emellan dessa poster på bloggen kommer tips på hur man gör med.
Kolla även hans twitter på @timrylands

1 kommentar: