torsdag 20 januari 2011

Digital cykelhjälm..

"Skall man leva ordentligt online måste man kunna tekniken" säger Sorosh Tavakoli på s 9 i boken Unga Nätkulturer (KK-Stiftelsen,2007).
I skolan idag så lär man sig inte tekniken för detta i speciellt stor utsträckning. <= underdrift, jag vet... 
Detta gör de unga hemma. Lärarna inte? Men lever så många ungdomar sitt liv online? Är det mer än spel på Facebook och ett foto på Bilddagboken eller en blogg om ..... något...., på Blogger eller blogg.se? I vilken utsträckning görs detta? Är det verkligen så utbrett och mångfacetterat i generella användningen i stugorna hos alla under 28? 

Jag tror lekmannanivån är hög, men inte så avancerad.

Som lärare i en trög organisation blir jag orolig för skolans relevans som mer än en förvaringsplats av unga medan föräldrarna är på jobbet
Staffan Hansson säger på s 18 i Unga Nätkulturer:  "Skolan är, liksom kyrkan i och med boktryckarkonstens intåg på  väg att förlora kunskapsmonopolet." 

Jag vill inte, som jag känner lite idag, fastna i de gamla spåren. De är ju, som bekant för oss som cyklar mycket, svåra att ta sig ur och när man försöker är det lätt att ramla. Då är det ju bra om man har hjälm, så man kan resa sig och fortsätta utanför det gamla spåret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar