lördag 8 januari 2011

Dela dokument. Varför det?

Jo.... För att man tillsammans kan skriva sina gemensamma dokument och se en gemensam process växa fram.
En bra idé som kräver lite att man kan se vaem som skriver vad och när. Jag provade Microsofts variant då jag vet lite mer om Googles och ville testa något nytt.. Jag gjorde en Powerpoint presentation och bad många i min adresslista gå in och skriva i det. Detta gick blandat för dom, trots att jag skrev att alla skulle vara editörer. Detta gick alltsp sådär. Men någon anammade min önskan och lyckades komma in i dokumentet och skriva dit lite egen text. Bra så, men jag såg tyvärr inte VEM som hade lyckats skriva någonstans. En sån sak måste vara tydlig. Som pedagog vill jag kunna följa processen när dokument och redovisningar skapas. Så var inte fallet med Microsoft Ppt på webben i denna betaversion.

Här kan du se den! Redigera gärna om du kan! Skriv ditt namn också då så jag vet, eftersom det inte syns....

Jag gillar Googles lösning bättre, de var först och har bra ordning och logik i sina verktyg. Här kan processen följas, här fungerar rättigheterna bättre.
Vad har ni andra för erfarenhet av olika sådana här verktyg.
Macvärlden, med iWork web, har en betaversion av sina delade dokument ute nu som jag skall pröva också. Har någon testat detta?
Detta är en lösning som innebär att man inte behöver köpa Office dyra licenshanteringar och inköpspriser på mjukvara. Man kanske inte heller vill installera öppen programvara som Open Office av någon anledning, och då finns denna nätmöjlighet för dem också..
Fint.
Så skall det vara.
Men hur länge blir det gratis? Bäst att passa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar