måndag 27 december 2010

RSS- kul göra en egen tidning!

Allt blir ju lite annorlunda med RSS.
Jag skapar en egen tidning där nyheterna liksom trillar in av sig själv.
Använder nu Google Reader, men denna funktion finns ju automatiskt i ex Firefox m, med RSS symbolen (prenumerera) till höger i adressfältet.
Vilket som är bra, men att ha alla sina RSS på samma ställe kan vara en fördel så slipper man jaga runt.
Att använda Internet är att minimera antalet klick för sökta resultat.

Chum.ly är ett tips för att minimera sina uppdateringar på olika ställen på ett ställe. Skönt att slippa klick runt och skriva på fem olika sajter. Här kan man välja var man skall publicera. Ett eller flera ställen. Kanske har man olika inrikting på sina platser, privat och skola, mikroblogg eller långblogg.
Då insprationen faller på är det bra att inte klicka runt och bli förbannad för att något inte funkar, då är det bra att skriva, skriva, skriva från samma ställe, samma layout, olika mottagare varje gång. GILLAR!

Nåja. RSS var det. Har nu Rss:at (?) lite olika ställen av intresse. "En ikt pedagogs funderingar" och "Jag lär mig teknik" har jag sen förut, men nu la jag till "Uggleblogg" och för att få lite omvärldsinfo, Carl Bildts blogg!
Han verkar ha anammat web 2.0 med både twitterflöde och ofta uppdaterad blogg. Kul.
Ett bra sätt för politiker, oavsett vad man tycker om dom, att få säga saker fritt. Carl B har tydligen varit lite snabb med en del uppdateringar och pratar innan regeringen tänkt, vilket är roande. Nu kanske jag får läsa tidigt om sånt som tros. Får se.

RSS. Din egen tidning! Bra grejer om du inte har det innan!

Hur har ni format er egen "tidning" med RSS?

PS. RSS:a denna blogg också vettja! DS.
Som ett litet läxförhör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar