måndag 27 december 2010

Blogg. En långsam dialog.

Närmast hjärtat är familjen och därav blir de privata familjebloggarna störst.
Den snabba kommunikationen och möjligheten till kommentarer är också pedagogers bloggars fördelar. Bilder på experiment, planeringar, tavelanteckningar, ideer... Väldigt användbart. Bra för föräldrar och elever. Alla inblandade i elevens skolgång.
Dessutom finns materialet man lägger ut kvar om eleven glömmer. Det är bara att gå tillbaka och kolla igen.

För egen del har jag drivit en sådan pedagogblogg ett år med mestadels bilder som jag tar med min mobiltelefon på anteckningar och planeringar och liknande som publiceras på en sekund och som man kan hänvisa till i klassrummet så elever vid hemkomst kan se hur ex grupperna de själva röstade fram blev, hur deras förslag på arbetsgång blev, hur jag antecknade om ett visst ämne på tavlan... osv... Framöver vill jag använda mig av små filmer på samma sätt från ex bambuser eller annan tjänst. En matte-genomgång som visas på webben direkt efter genomförande. Bra hjälp för frånvarande elever också. Bra för alla alltså!

Privat funderar jag på att göra om vår statiska (och sällan uppdaterade) hemsida med familjebilderna till en blogg då man enkelt uppdaterar från mobiltelefonen. Med smartphone blir det lätt bilder och filmer att skicka.
Kul för mormor och några andra få. Men effektivt.
Snabbt och lite semi-kommunikativt iochmed kommentarsmöjligheterna.
En långsam dialog är bättre än ingen dialog.

1 kommentar:

  1. Håller med dig med det du skriver. Det är en långsam dialog och ibland bara en monolog. För tänk om alla skrev hela tiden då skulle det ta en massa tid att läsa det. Där tycker jag det är roligare på Facebook, när man får korta tids ögonblick i sina vänner liv.

    SvaraRadera