onsdag 15 december 2010

KTH:s kurs för oss vetgiriga IKT-nördar.

Skall man måsta vara en IKT-nörd för att tillgodogöra sig nya rön och pedagogiska metoder som involverar IKT i vår skola idag?

Jag jobbar på högstadiet och vi har varsin bärbar dator för lärarna och eleverna kan låna en bärbar nästan när som helst från en vagn som står i varje arbetslag och gör datortätheten till en dator på fyra elever som det ser ut i mina åldrar..
Det finns möjligheter.
Men det finns även en tröskel för användandet, det finns en kulle som vi lärare måste över och få med oss eleverna.

De gillar att jobba med datorer men har inte så god koll på internet som ofta påstås i litteratur och media. De kan sitt Facebook och spelen där.
De har mailadresser som inte används, utan är en adress som finns för att kunna chatta på MSN.

Jag har försökt få in en dom på Google via gmail så de och jag kan dela lite dokument och starta olika grejer i skolan på Google, men det har inte funkat så bra eftersom de inte använder mail så mycket. De använder skolans plattform för skolkommunikation, och sen är det MSN och FB.
Det är nog i dessa arenor jag skall röra mig med dom om jag vill ha snabb kontakt, men jag vill inte adda mina elever på mitt privata FB-konto innan de slutat nian eftersom jag vill skilja på privata kommentarer och skol-dito. Kanske skall jag tänka om, men det behöver jag reflektera några år över tror jag..
Jag använder skolplattformen som det är nu. Den har inte e-post, men väl en meddelandefunktion. Mail fungerar bättre med föräldrarna som kollar dessa hela tiden.

Web 2.0 blir intressant och jag hoppas på att hjärnan börjar arbeta in mig på den linjen och att jag hittar pedagogiska vinster som inte är för krångliga att implementera i undervisningen med eleverna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar