onsdag 15 december 2010

Web 2.0 - samarbete 2.0

Det är dags nu. Att samarbeta. Med kollegor. Med elever. Med föräldrar.
Att elever skall göra sitt skoljobb synligt för flera och tillsammans skapa läroplatser och resultat som kan hjälpa andra att komma vidare någon annan gång någon annanstans.
Frågan är bara hur gör man?
Det är därför det är viktigt att vi som är någorlunda intresserade måste ta klivet fram och börja använda webben på andra nya sätt så vi inte fastnar på de lösingar som finns färdiga i våra interna skolplattformssystem. Dit hittar ingen annan, där kan ingen annan ta del av vad som görs, och framförallt så används dessa platser till lagring av ord, omdömen och frånvaro/närvarorapporter...
Datorn bör användas som annat än en skrivmaskin. Det är ett kommunikations och kreativt instrument till stor del idag.
Jag vill, men vågar jag?
Hoppas det. Jag läser iallafall denna kurs och har fastnat på en del bloggar som ger tips och inspiration.
Kanske får jag med mig någon kollega och vi tillsammans revolutionerar vår skola pedagogiskt?
Jag drömmer lite. Strävansmål ni vet.
Dags att ta första steget!
Men hur?
Låter mig inspireras av Michael Wesch återigen. Bra kille.
Kolla hans grejer!

2 kommentarer:

  1. Jag hejar på dig. Fortsätt inspireras av Wesch, han är min guru när det gäller IKT-skola.

    SvaraRadera
  2. Wesch är en intressant figur. Var längesedan jag kollade upp honom nu, men han är alltid värd ett besök! :)

    SvaraRadera