tisdag 7 juni 2011

Presentera med Prezi. Klurigt..

Har suttit med Prezi ett bra tag nu.
En sorts presentation som innebär en bild som man zoomar runt i och fokuserar på olika delar av den sammanlagda bilden.. Lätt att bli sjösjuk när man "åker runt" i bilden. Löste det lite mer med att inte ha så stora storlekskontraster, men har sett andra prezis där man löst detta smidigt. Undrar hur man gör? Har inte hittat någon bra instruktion, och jag har provat ca 438 olika sätt som inte funkar...
Nåväl: Vill man ha ljud till sin fanziga Prezi måste man göra den som en film och editera en del.
Saknar enkel åtkomst till bra instruktionsbok som inte skryter med hur fint det kan bli när man är klar.
Slutsats: Snygg möjlighet, svårt genomförande. Kan vara ett bra stöd vid presentationer eller förklaringar i verksamheten.
Jag använder Keynote rätt ofta i mitt jobb. Enkelt att exportera till bilder och snygga övergångar och effekter. Keep it simple.
Problemen med presentationsprogram är ju helt klart att man har för mycket text i sina bilder.. Bra genomgång på kurssidan om presentationer förresten! Här kan Prezi kanske göra att man visar mindre per steg i presentationen? Om det fanns en lättare ljudmöjlighet hade det förbättrat mitt betyg för verktyget. Jag ger det 7/10 i betyg. Högt men inte topp på allt.

Gjorde om Symbaloo som jag skall grotta ner mig ordentligt i med olika ämnessidor framöver för att inspirera kollegorna som uppg 3.
Prezi delas enkelt med länk eller embedded (som här). Lite svårnavigerad om man tillåter egen zoomning. Jag låter er bara klicka min stig framåt i bilden istället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar