söndag 19 juni 2011

Klipp och klistra, högstadiets pedagogik?

Detta med copyright och juridiken bakom klipp och klistra, formalia med citering och tagna ord från någon annanstans, främst Wikipedia, är en djungel. Jag har elever som tar hela avsnitt från Wikipedia (tycker denna sida blivit ett gissel) och inget ord är deras, ingen tanke, ingen finess.. Elever med svårt att formulera sig lämnar in doktorsspråk, vid direkta frågor har de ingen aning om innehållet. Här hänger det på mig att förklara hur fel och hur allvarligt det egentligen är. På universitetet så får man inte gå vidare. Det är slut om man gör så.
Det är dags att få eleverna att inse allvaret i att bara kopiera.
Vi har inte Urkund, men däremot fungerar det bra att googla på meningar eller uttryck och finna var saker är tagna ifrpn. I mina elevers fall är det alltförofta Wikipedia.
Och då har vi ändå ne.se på skolan som har kollade texter på tre nivåer om det allra mesta. Språket förståeligt och rätt nivå.

använder högstadieskolor Urkund idag? För mig känns det mer som högskola/universitet. Kanske gymnasieskolor här och där. Högstadiet är fortfarande för mycket läromiljö med "låt dom göra misstag och lära sig av det. " Vilket jag gillar. Men att klargöra copy/paste allvaret är viktigt tidigt. Det har jag lärt mig. Fakta är alltid tillgängligt men de högre betygen är inte kopieringsbara. Tankar, reflektioner finns inte på deras språk på Wikipedia. Jag googlar på för att se om de tankarna fanns någon annanstans.. Hur gör ni andra som inte har Urkund eller något liknande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar