onsdag 18 maj 2011

Spelmiljöer och Epic Citadel

Har nu kollat Secind Life och det kan ju ha sina poänger med "på riktigt" besök (nästan) på platser man skall utforska. Jag har mobilt bredband så jag kan bara kolla filmerna, men det verkar kunna ha en funktion. Om man är inkörd på det som lärare det vill säga. Det gäller att veta SL:s karta så man hittar de små tillhåll man vill utforska.
Tufft att få vandra runt i en miljö som är verklig men overkig och full av fakta man söker själv.
En viss tröskel för inlärning verkar dock finnas som kanske blir väl stor att övervinna för ovana.
Eller är jag bara gammal och ovan nu?

Jag föll lite för Tim Rylands sagor på BETT 2011, där han visade hur han använde spelmiljöer som inspirerande sagomiljöer för barn att berätta med. Ex så barnen filmade med greenscreen och lade in sig själva i denna fina miljö. Det tror jag mer på. Mer hands-on verksamhet där.
Ex på miljö från iPhone-appen (gratis) Epic Citadell:

Mysigt att börja berätta utifrån, eller hur?
För mig passar sådant användande bättre!

Jag är gärna i denna miljö ett tag.

Ses vi där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar